Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Dyscalculia

2009.03.27

A tanulási zavarok körébe tartozó

SPECIÁLIS SZÁMOLÁSI ZAVAR.

 

Előfordulási gyakorisága a különböző szakirodalmi

adatok szerint: 4-6 %.

A nemek aránya: 1:1

 

Az a gyermek dyscalculiás, akinek nem alakultak ki, illetve nincsenek meg az ELEMI SZÁMFOGALMAI.

A dyscalculia legfőbb tünete:  a gyermek nem tud fejben számolni, eszközt kell használnia.

A dyscalculia terápia célja: a számfogalom kialakítása = a fejben történő számolás kialakítása tízes számkörben.

Távlati cél: a mindennapi élethez szükséges matematikai ismeretek elsajátítása.

 

A súlyos számolási zavar iskoláskori tipikus tünetei

 

Gyakran visszatérő, azonos jellegű számolási hibák az alábbi terükleteken:

  • Az alapműveleteknél a tíz átlépése.
  • A maradék megtartása.
  • Az irányok figyelembevétele kivonáskor.
  • Többjegyű szorzóval való szorzáskor a részlet szorzatok helyének megállapítása.
  • Szimbólumok, jelek használata (fizikai, kémiai jelek is)

 

Fogalmi hiányosságok a következőkben:

  • Szorzás, osztás
  • Törtszám értelmezése, tizedes törtek írása, olvasása
  • Síkidom és test közötti különbség.
  • Kerület, terület.

 

Alapvető mennyiségfogalmi hiányosságok:

  • Idő, hosszúság, űrtartalom, tömeg mértékegységeinek tudása, átváltása terén.